Çanakkale Bölge

Çanakkale kahvaltısı markalaşıyor

Çanakkale'nin zengin gastronomik mirasını öne çıkarmak ve yerel kahvaltı kültürünü markalaştırmak amacıyla, Çanakkale İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nün koordinasyonunda toplantı gerçekleştirildi. GESTAŞ’a ait eski palamut deposu da gastronomi evi olacak.

Çanakkale kahvaltısı markalaşıyor

Palamut Deposu Gastronomi Evi Olacak

Çanakkale'nin zengin gastronomik mirasını öne çıkarmak ve yerel kahvaltı kültürünü markalaştırmak amacıyla, Çanakkale İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nün koordinasyonunda toplantı gerçekleştirildi. GESTAŞ’a ait eski palamut deposu da gastronomi evi olacak. 
Çanakkale Ticaret Borsası Toplantı salonunda düzenlenen “Çanakkale Kahvaltısı Markası Markalaşıyor” bilgilendirme toplantısına Çanakkale İl Kültür ve Turizm Müdürü Çağman Esirgemez, ÇOMÜ Rektör Danışmanı Doç. Dr. İlker Türkeri, Çanakkale Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Üyesi Turizmci Ahmet Çelik, Çanakkale Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Deniz, Gastronomi Dernekleri Temsilcileri, ÇOMÜ Gastronomi bölümü öğrencileri katıldı.

Çanakkale için büyük önem taşıyan bu önemli toplantının açılış konuşmasını İl Kültür ve Turizm Müdürü Çağman Esirgemez yaptı. Esirgemez, “Çanakkale tanınırlığı yüksek bir ilimiz. Hem Türkiye'de hem Avrupa'da Çanakkale denince başta  şehitliklerimiz, Troya'mız, Assos'umuz ve birçok değerimiz ön plana geliyor. Ama Çanakkale'de şöyle bir sorun var. Çanakkale’ ye Gelen ziyaretçiler açısından mesela, Çanakkale'ye geldiğimizde neyi meşhur?, nerede ne var? Nerede, ne yiyebiliriz sorusuyla hep karşılaşıyoruz. Bunun için de bu soruların cevabını vermek için paydaşlarımız ile birlikte bir yola çıktık.  Sağ olsun ÇOMÜ rektörümüz Profesör Doktor Ramazan Cüneyt Erenoğlu, Belediye başkanımızın Muharrem Erkek, Ticaret ve Sanayi Odası Başkanımız Selçuk Semizoğlu, Ticaret Borsası Başkanımız Abdullah Deniz ve tabii ki Sayın Valimiz Ömer Toraman destekleriyle Sayın Valimiz sağ olsun bu konuda çok destek veriyor. Ve onların himayelerinde bu markalaşma süreci yürüyor. Böyle bir yola çıktı inşallah Çanakkale'miz için hayırlı olur.

Şimdi Çanakkalemiz 2018 Troia yılıyla biliyorsunuz bir 2018 Troia yılı yaşadık. Ve çok verimli oldu. Bu 2018 Troya yılı tabii ki yine buradaki aynı ekiple yani işte üniversitemiz, belediyemiz, Ticaret Sanayi Sanayi Odamız, Ticaret Borsamız, Belediyemiz hep beraber 2018 Troia yılını dolu dolu yaşadık. Çanakkale'mizin tanıtımı için gerekli olan tüm argümanları kullandık. Troia müzemizin açılması, ondan sonra Troia ören yerindeki çevre düzenlemeleri ve diğer bakanlar kurulu kararları elimizdeki diğer kazılarda yapılan faaliyetlerle 2018 Troya yılını gerçekten Çanakkale için güzel ve verimli geçirdik. Ve 2018 yılından sonra da  turizmcilerin, işletmelerimiz bu Troia yılının ekmeğini  yemeye devam ettiler. Şimdi ilimizde yeni bir hareketlilik için, yeni bir dinamizm için elimizdeki var olan Çanakkale'nin yani kültürel değerleriyle, yeme -  içme kültürünün, o zengin kültürü bir araya getirmek istedik. Amacımız bu.  Burada tabii en büyük Destekçimiz Çanakkale'de kahvaltı veren işte başta başta otellerimiz işletmecilerimiz. Sizler bizim aynı zamanda birer turizm elçimisiniz. Hizmet, kalite, güven, aynı zamanda bu gelen ziyaretçiler açısından da turizm memnuniyetine yansıyor.

Çanakkale kahvaltımız, ilimizin coğrafi işaretli ürünlerini öne çıkaran ve hem iç hem de dış piyasalarda tanıtımı arttıran bir gastronomi medeni olarak değerlendirilebilir. Şimdi turizm de markalaşma tanımı ve önemi. Marka kimliğinin tanımı ve önemini görüyorsunuz. Markalaşma sürecinde, güvenilir yol almak, birbirimize güvenmek, paydaşlarımızla birlikte yol yürümek ve fikir alışverişinde bulunmak bizim için çok önemli bir nokta olacak. Şimdi Çanakkale'mizde 15 coğrafi işaretli ürün bulunuyor. Bu ürünlerin 14’ü gıda kategorisindedir. Bu ürünler sırasıyla Bayramiç Beyazı, Bayramiç Elması, Bayramiç Zeytinyağı, Bayramiç Tahin Helvası, Biga Peynir Tatlısı, Biga Pirinci, Bozcaada Çavuş Üzümü, Ezine Peyniri. Zaten Peynir Olmazsa Olmaz, Çanakkale Kahvaltısında yani önemli olan ürünümüz dünyaca tanınırlığı olan Ezine Peynirimiz. Gelibolu Peynir Helvası, Geyikli Zeytinyağı, Işıkeli Köyü Nohut Kahvesi, Lapseki Şeftalisi, Yenice Kırmızı Kapya Biberi ve Çanakkale Domatesidir. Coğrafi işaret tescilli ürünlerin hem iç piyasada hem de dış piyasada tanınırlığının arttırılması, turizme olan katkılarını da gastronomi değerlerimizin tanıtımında önemli ölçüsü arttıracaktır. Türkiye'ye de baktığımızda bazı illerimizin bu kahvaltı modelini oluşturduğunu ve turizmde bir payı olduğunu görüyoruz. Van kahvaltısı en sonunda da komşumuz Balıkesir bir atak yaptı ve Balıkesir kahvaltısını gündeme getirdi. Ama biz Çanakkale'ye baktığımızda bu kadar zengin ürün varken kültürel ve doğal zenginliklerimiz bir arada varken niye böyle bir şey yapmayalım? Bizim neyimiz eksik? dedik. Bu yüzden kahvaltı olayına girdik. Kahvaltı zaten bizim Kültürümüzde vardı. Uzun yıllar hayatımıza yerleşen kahvaltı günün en önemli öğünüdür. Kahvaltının aslında bir pazarlama ve iletişim kampanyası olduğunu da söylesem ne düşünürdünüz? Değil mi? Kahvaltı aynı zamanda bir pazarlama ve iletişim kurma kampanyası olarak düşünülebilir.

Şimdi burada tabii ki biz yol haritamızı ortaya koyduk.  İl Kültür Turizm Müdürlüğü, ÇOMÜ Gastronomi bölümü ilimizde faaliyet gösteren gastronomi dernekleri bir araya gelerek Çanakkale'nin beslenme kültürünü yansıtan ve ziyaretçileri cezbeden bir kahvaltı menüsü oluşturuyoruz. Şöyle, şimdi biz Bizim İl Kültür Turizm Müdürlüğümüzün bünyesinde halk bilimcilerimiz var. 2006 yılından beri Çanakkale'nin yaklaşık yüzde doksanını gezdi bu arkadaşlarımız. Yani merkez, ilçe ve hemen hemen tüm köyler. Bu köylerdeki yöresel lezzetler, yöresel ürünler. Hepsi bir reçete haline getirildi, liste haline getirildi. Artı üniversitemizin gastronomi bölümümüzün, yani turizm fakültemizin, gastronomi bölümümüzün elinde de yine yöresel reçeteler var. Artı, gastronomi derneklerimizin Çanakkale'de şu anda resmi olarak altı tane Gastronomi Derneği faaliyet göstermekte. En son iki hafta önce gastronomi derneklerimiz bir platform haline geldi. Çanakkale Gastronomi Platformu. Bu Çanakkale açısından da çok güzel oldu. Şimdi bu hem gastronomi derneklerimizin elinde bulunan reçeteleri hem biz de, hem üniversitedeki bulunan reçeteleri bir araya getirerek bir sabah kahvaltısı menüsü oluşturuyoruz. Çalışmalarımız bu anlamda devam ediyor. Ne zamana kadar Devam edecek. Kasım ayının ortasında biz bu çalışmalarımızı bitireceğiz. Hep beraber yani buradaki olan tüm ekip ve diğer davetlilerimizle birlikte Çanakkale kahvaltısının lansmanına çıkacağız. Hedefimiz ilk önce Dardanos tesislerinde ki doğru tesis olduğunu düşünüyoruz. Çanakkale'nin siyasetiyle, bürokrasisiyle, işletmecileriyle, öğrencilerimizle sosyal medya içerik üreticilerimizle hep beraber bir lansmana çıkacağız. Oluşturulacak bu kahvaltı artık sadece ilde değil, Çanakkale dışına da yayacağız. Şimdi bizim buradaki amacımız ya daha doğrusu isteğimiz şu. Biz bu reçeteyi oluşturup lansmana çıktıktan sonra birincisi ilimizdeki yani merkezden bahsediyorum öncelikle. Merkez ilçeden bahsediyorum. Otellerimizde ve kahvaltı veren işletmelerimizin bizim verdiğimiz bu reçeteyi uygulaması. Yani menülerinde bir Çanakkale kahvaltısı ibaresini koymaları, Çanakkale kahvaltısının altında da bizim gösterdiğimiz reçeteleri uygulamaları menülerine dahil etmesi. “ dedi.

 

PALAMUT DEPOSU GASTRONOMİ EVİ OLACAK

 

Esirgemez, konuşmasında önemli bir gelişmeyi de açıkladı. Fevzipaşa Mahallesi’nde bulunan eskide palamut deposu olarak kullanılan mekanın gastronomi evi olacağını belirterek, ”Diğer güzel haber de şimdi valiliğimizin himayelerinde Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi tarafından tahsis edilen bir mekan var. GESTAŞ'ın palamut deposu. Mahal sanatı bilir misiniz? Veya Belarus Konsolosluğu'nu bilir misiniz? Onun hemen yan tarafında GESTAŞ’ a ait palamut deposu da Çanakkale Gastronomi Evi olarak üniversitemize tahsis edildi. Sayın valimizin destekleriyle himayeleriyle. Ben kendisine de buradan teşekkür ediyorum Sayın Valimize. Bu gastronomi Evi’ de faaliyete yakın sürede geçecek ve burada derneklerimiz, üniversitemiz burada çeşitli workshoplar yaparak çeşitli menüler oluşturarak hem Çanakkale'deki işletmelerimize sunacak hem de öğrencilerimizle de iş birliği yaparak üniversitemizin de derneklerimizin de gelişmesini sağlayacak. Kasım ayında yapacağımız Çanakkale Kahvaltısı lansmandan sonra kahvaltıyı duyurduktan sonra 2025 Mayıs ayına kadar bir süremiz var. Bu süre içerisinde biz derneklerimizden yani gastronomi derneklerimizden öncelikle şunu isteyeceğiz. Çanakkale'nin kahvaltı edilen işletmelerinde belli mekanlarda işte ayda bir veya iki kere olsun bu Çanakkale kahvaltısının bir tanıtımını yapmak. Tabii ki burada sosyal medya içerik üreticileri de çok önemli. Onlar da bu işe dahil olacaklar. Gastronomi derneklerimiz sosyal medyada içerik üreticilerimiz ve işletmelerimiz üçü zaman zaman bir araya gelecekler. Ve 17 Mayıs’ a kadar Çanakkale kahvaltısının lansmanını yapacaklar. Sosyal medyada ve mekanlarında. Niye Mayıs'a kadar diyorum? Çünkü Her yıl 17 – 21 Mayıs tarihleri arasında Sayın Cumhurbaşkanımızın eşi Sayın Emine Erdoğan himayelerinde “Geleneksel Türk Mutfağı Haftası” kutlanıyor. Bu sene 2025’te beşincisini kutlayacağız. 17 Mayıs'ta da yine büyük bir katılımla Çanakkale'nin bir bölgesinde seçeceğimiz, belirleyeceğimiz bir bölgesinde kahvaltımızın en büyük lansmanını yapıp artık turizm derneklerimiz, işletmelerimiz, gastronomi derneklerimiz, üniversitemiz tüm işletmeler artık Çanakkale sabah kahvaltısı menülere koyacağız. Biz bu süre aşamasına da tescil için üniversitemizle ortak bir çalışma yapacağız. Çanakkale kahvaltımızın marka tescili için. Artık Çanakkale kahvaltımızı tescillendikten sonra yolun büyük bir kısmını almış olacağız. Şimdi Çanakkale kahvaltısıyla sadece turizm sezonunda değil, yıl boyunca bilhassa il merkezimizde tanıtının artırmayı hedefliyoruz.” dedi.  

 

Daha sonra söz alan Çanakkale Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Üyesi ve turizmci Ahmet Çelik, “Biz yeni dönemde, 2018 Troia Yılı projesinden sonra ticaret odası olarak bir hedefe daha kitlenme konusunda bir karar verdik yönetim kurulu olarak. O da şuydu, gastronomi turizmiyle ilgili ciddi çalışmalar yapmak. Yönetim kurulunun belirlediği üç kişi ben de dahil olmak üzere Gaziantep'i gezdik. Hatay'ı gezdik, Antakya'yı gezdik. Ve oradaki doğru örnekleri görmeye çalıştık. Çünkü gastronomi deyince aklımıza aslında Güneydoğu Anadolu geliyor, GAP bölgesi geliyor. Ve orada örnekleri gördük, tecrübe ettik. Yanlış örnekleri de gördük. Ne olmaması gerektiğini de gördük. Ticaret odası olarak en önemli hassasiyet bir tanesi, gastronomi ile ilgili yapılacak olan çalışmalarda biz herhangi bir gastronomi evine kadar herhangi bir müessesemize, restoranımıza, otelimize kesinlikle rakip olmak istemiyoruz. Önünü açıp ileri götürmek ve bu şehre daha fazla yerli yabancı müşteri getirmesine destek olmak. Ve bu startı vermek istiyoruz. Doğru örneklerde hep karşılaştığımız şuydu aslında en önemli konu. Akademi olmadan bir eğitim olmadan bu işin asla olmayacağı. O yüzden burada bence esas dinamo, esas buradaki yapı taşı Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi'dir. Dolayısıyla ÇOMÜ ’nün yapacağımız çalışmaların merkezinde olması bizim için çok kıymetli. Dolayısıyla arkamızda da hem belediyemizi hem kültür müdürlüğümüz vesilesiyle sayın valimizi, belediye başkanımızı görmek bizi bu anlamda çok mutlu edecek. Çünkü biz iş adamlarının Türkiye çapında ulaşamayacağımız bir nokta yok. Biz iş adamları herkezi şehrimize davet edebiliriz, tanıtım yapabiliriz. Anlatabiliriz. Dolayısıyla çalışmaların tamamında Ticaret Odası olarak destek vermeye hazırız. Yeni dönemde gastronomi eviyle ilgili biz çalışmalarımızı yaptık. Ve bunu tanıtımlarını yaptık. Sosyal medya hesaplarımızdan da takip edebilirsiniz geçmişte. Ve bunu hızlı bir şekilde İl Kültür Müdürümüze aktardık. ikinci olan konu da gastronomiden sonra kahvaltıyla ilgili bir talepti. Yine burada bugün vücut bulması bizi çok mutlu ediyor. Bir diğer üçüncü talebimiz ise gerçekten Çanakkale o kadar faal bir entelektüel bir şehir ki derneklerin sayısından bunu anlayabilirsiniz. Gastronomi derneklerinin hepsi birer değer. Hepsinin çok kıymetli çalışmaları var ama ticaret odası gibi çatı bir kuruluşun açıkçası tek bir platform ve tek bir çatıyla muhatap olması bizim için çok önemliydi. Yine kültür müdürlüğümüz gastronomi derneklerinin kıymetli yöneticilerinin bir araya getirdi ve bir platform kurdu, hepsinden oluşan. Dolayısıyla biz de bu anlamda muhataplık konusunda karşımıza tek bir isim bulabildik. Dolayısıyla bu taleplerimizin gerçeğe dönmesi ve yol yürümeye başlamış başlamamız bizi çok mutlu etti. Çünkü şehrimizin ciddi bir tanıtıma ihtiyacı var. Eksik kaldığımız tek nokta arkadaşlar gastronomi.  bir baktığımız zaman Van'a baktığımız zaman, Edirne'ye baktığımız zaman  GAP bölgesindeki şehirlere baktığımızda bizim aslında fazlamız var, eksiğimiz yok. Çanakkale'ye zaten insanlar bir vesileyle Gelibolu şehit ettikleri için veya Troya için veya Assos için veya Kaz Dağları veya Adalar için bir şekilde Çanakkale İle’ ye geliyor. İşte bizim bu tip etkinliklerle  Van kahvaltısı örneğinde olduğu gibi insanları bu şehirde tutabilirsek çok daha fazla başarıya imza atmış olacağız. Bizim amacımız ben açıkçası turizmde  faaliyet gösteren bir iş adamıyım.  Gastronomi benim konum değil ama gastronomi ile ilgili  çalışmaların, akademik çalışmaların her anlamında, her safhasında elimizden geldiği kadar hem turizmci kimliğimle, hem ticaret odası yönetim kurulu olmam vesilesiyle elimizden geleni ticaret odası olarak  yardım etmek, desteklemek isteriz.” dedi.

Hasan Sami Er

Foto: BHA